v

 

 

 

de vrije tekst

stap 1: Volg de opgave om de inhoud en de vorm te bepalen.
stap 2: Schrijf een tekst van maximum 20 zinnen.
stap 3: Lees je werk na: spelling, zinsbouw, structuur en opbouw.
stap 4: Laat je tekst nakijken.
stap 5: Verbeter je tekst.
stap 6: Laat je tekst nog eens nakijken.
stap 7: Maak een nette versie van je tekst op (met de computer).
stap 8: Illustreer je tekst.
stap 9: Presenteer je tekst in de leerkring.
stap 10: Bewaar je tekst in je tekstboek.

de beeldende creatie 

Stel je beeldend werk (2D of 3D) tentoon in onze galerij.
Presenteer je werk in de leerkring.

Je kan je vrije tekst illustreren. Hier vind je vele mogelijkheden: illustratietechnieken
Andere mogelijkheden kan je hier bekijken:
3D letters tekenen     cartoons tekenen (meerdere delen)    ecoline en waskrijt (gebruik een schort)
ecoline technieken (gebruik een schort)     armbandje maken      3D trap tekenen
3D gat tekenen      flipboekje maken      bloemen tekenen      houtskooltechnieken
kleuren tekenen      ninjaster vouwen      kerstmuts van wol        perspectief tekenen
kaart met 3D bloem       kunst met verf en afwasmiddel        bloemen van toiletpapier

de muzikale creatie 

Experimenteer met muziekinstrumenten, je stem, geluiden …
Componeer een muziekstuk, zing een lied, maak een klankspel, een luisterverhaal …
Laat je muzikale creatie horen in de leerkring.

de drama-creatie

Kies voor een poppenspel, speel toneel, draag een gedicht voor, …
Denk na over een verhaallijn (begin, midden, slot) of improviseer.
Of gebruik een bestaand verhaal (sprookje, fabel, …).
Toon je resultaat in de leerkring.

de bewegingscreatie

Bedenk danspassen (op muziek), maak een bewegingskettingreactie, beweeg!
Werk alleen of met meer. Oefen voldoende.
Demonstreer je resultaat in de leerkring.

de techniek-creatie 

Kies voor handwerk: vingerhaken, haken, naaien, breien …
Bouw met hout, ijzer, plastic, … een technisch systeem.
Presenteer je werk in de leerkring.
Stel je creatie tentoon in de galerij.

de audiovisuele creatie 

Film, fotografeer, neem geluiden op, …
Monteer, combineer en creëer een geheel.
Programmeer een robot of computerfiguur. Bv. Microbit of code.org.
Presenteer je werk in de leerkring.

de wiscreatie

Maak een vrije ‘tekst’ met cijfers, vormen, lijnen, figuren, symbolen.
Zoek naar patronen of systemen door de experimenteren.
Kijk met een wiskundige blik naar de wereld. ‘Wat is wiskunde?’
Presenteer je wiskundige creatie in de leerkring.

de babbelcreatie 

Praat 1 minuut over …
Presenteer iets of iemand.
Leer een tekst / dialoog uit je hoofd.
Praat in de leerkring!