IP = Individueel Project

Stap 1: Wat?
Stap 2: Waarom?
Stap 3: Hoe?
Stap 4: Vertel!
Stap 5: Doe!
Stap 6: OK?
Stap 7: Show!

Stap 1: Wat?

Je bepaalt wat je wil doen: iets bouwen, leren, opzoeken, maken, schrijven, …
Je kan het gek bedenken of net heel leerrijk.
Ideetjes: een toneeltekst uit je hoofd leren, jongleren met 4 ballen, een foutloze tekst schrijven, een presentatie over .., woordjes leren in een andere taal, de geschiedenis van .. , de spijsvertering van de mens, het leven van een componist, blokfluit leren spelen, GOTD uitwerken, proefje opstellen, een Frans verhaal schrijven, constructie met natuurlijke materialen, …

IETS wat jij nog niet kan, kent of weet.

Stap 2: Waarom?

IETS wat je niet zomaar kan, maar wel iets waarvoor JIJ moeite moet doen, ook al kan een ander kind het al.
Wat wil je te weten komen? Waarom is jouw idee leerrijk? Is jouw plannetje interessant voor anderen?

Je moet iets kunnen tonen/ vertellen/ … tijdens de EXPO over een 4-tal weken.

Stap 3: Hoe?

Bedenk WIE je daarbij kan helpen en WAT je moet doen om je doel te bereiken. HOE ga je te werk.
Stel een planning op. Je werkt hieraan in je werktijd gedurende 3 weken, dat betekent ongeveer 3 x 30 minuten.
Maar je kan er tussendoor natuurlijk ook veel mee bezig zijn, zodat je vooruitgang boekt.

Stap 4: Vertel!

STEL je project VOOR in de kring. De anderen kunnen vragen stellen, wees voorbereid.

Stap 5: Doe!

Je gaat aan de slag om je doel te bereiken! Reken hiervoor 3 x 30 minuten werktijd.

Stap 6: OK?

Bespreek in tussentijd je plannetjes en acties met je leraar.
Lukt het om je project klaar te krijgen binnen de gegeven tijd?
Bekijk je planning. Misschien kan je thuis nog extra aan de slag gaan.

Stap 7: Show!

Je stelt het resultaat van je project voor in een EXPO.
Wat en hoe ga je iets tonen? Bv. toneel, poppenspel, video, tekeningen, tijdlijn, demonstratie, …)

Evaluatie

Je project wordt geëvalueerd: hoe verliepen de verschillende stappen met welk resultaat tijdens de expo.
Je evalueert zelf, de leraar beoordeelt en de mede-leerlingen geven feedback met tips & tops.